• White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White LinkedIn Icon

Tržaška 82, 1000 Ljubljana, Slovenija

041 677 052

rcfizio@gmail.com

Janez Grill

Leo Kostić

Tomaž Popit

dr. Klemen Stražar

dr. Lea Lukšič

Katja Premrl

DOPOLNILNE METODE POMOČI PRI IZGORELOSTI

VADBA

Hiter tempo življenja, skrbi, preveč stimulirana čutila in prekomerno aktiven um je žal vsakdan skoraj večine ljudi. Vse to nas vodi do odtujenosti od telesa in diha ter bolj subtilnih delov nas samih. Tako prekomeren stres, ki se mu pridruži tesnoba, ter strah pred prihodnostjo vodijo do porušenega psiho-fizičnega ravnovesja ter naprej do kronične utrujenosti in simptomov izgorelosti.

V našem centru vam zato ponujamo in izvajamo različne načine vadbe, ki

  • nam pomagajo pri premagovanju simptomov izgorelosti,

  • nam pomagajo pri blaženju posledic stresa, saj odpravljajo napetosti in nas vodijo v bolj sproščeno stanje

  • delujejo vzpodbudno pri okrevanju naših teles

  • pripomorejo k izboljšanju počutja in razpoloženja

  • nas učijo optimalnega dihanja, umirjajo živčni sistem in nas vodijo k bolj umirjenem umu

  • nas vračajo v boljši stik s telesom, dihom kar privede do integracije telesa, diha in uma

  • nas naučijo sporočila telesa in njegove potrebe ter znaki preobremenjenosti prepoznavati prej in tako nadzorovati stres.

V vadbo so vključene:

  • preproste joga asane (položaji telesa) s terapevtskim in regenerativnim učinkom.

  • vaje, ki izhajajo iz somatike

  • preproste dihalne tehnike

  • vaje čuječnosti

  • vaje sproščanja

  • vaje za boljši energijski pretok

*Vadba poteka v skupinah do največ 6 oseb, enkrat tedensko! Za udeležbo je potrebna predhodna najava na: rcvadbajoge@gmail.com ali 041 920 981

PREHRANA

Živčni prenašalci, kot so serotonin, dopamin, noradrenalin, adrenalin in drugi nastajajo iz snovi, ki jih v telo vnesemo s hrano. Pravilen način prehranjevanja nam torej lahko omogoči zadostno izgradnjo in posledično vzpostavite ravnovesja teh prenašalcev kar pripomore k izboljšanje simptomov izgorelosti, tako na duševnem kot na telesnem nivoju. V sklopu dopolnilnih metod pomoči ob izgorelosti izvajamo serotonisnko in dopaminsko dieto.

SEROTONINSKA DIETA

Serotoninska dieta je plod več desetletij trajajočih raziskav, izvedenih pod vodstvom dr. Richard Wurtman, prof. nevroznanosti na MIT in prof. nevrofarmakologije na Harvardu in dr. Judith Wurtman, direktorice programa za zdravje žensk na MIT in vodja klinike za pomoč pri zmanjševanju telesne mase pri ljudeh, ki se zdravijo za depresijo v bolnišnici McLean, Univerze Harvard. Raziskave so prinesle izjemna pionirska odkritja, na podlagi kliničnih študij, v katerih so dokazali pozitivne učinke svojih dognanj na ljudeh, pa je nastala serotoniska dieta, ki jo danes kot pomoč pri zdravljenju depresije in drugih duševnih motenj uporabljajo v najnaprednejših klinikah po svetu. Učinki programa prehranjevanja, ugotovljeni pri pacientih so: aktivacija serotonina, regulacija apetita in odprava hrepenenja po hrani, vzpostavitev čustvenega ravnovesja, izboljšanje razpoloženja, izguba odvečne telesne mase (v kolikor je to potrebno).

DOPAMINSKA DIETA

Izgorelost je stanje fizične in psihične izčrpanosti, ki nastane kot posledica kroničnega stresa. Ko smo v kroničnem stresu, je stresna os (HHS – hipotalamus-hipofiza-nadledvična žleza) nenehno vzburjena, poleg kortizola se konstantno proizvaja tudi adrenalin. Temu obdobju kroničnega stresa pravimo proces izgorevanja. Povečane koncentracije kortizola v obdobju izgorevanja zmanjšajo raven serotonina in dopamina. Dejansko poškodujejo receptorska mesta teh živčnih prenašalcev. Pomanjkanje serotonina vodi v razvoj depresije in tesnobe. Ko v možganih primanjkuje dopamina, ki je zadolžen za motivacijo, ostanemo brez občutka navdušenja in motiviranosti. Kronična pretirana stimuliranost lahko naposled pripelje do funkcionalne blokade HHS-osi – adrenalnega zloma, to je zadnja stopnja procesa izgorevanja, ki deluje kot nekakšna blokada in jo organizem aktivira z namenom, da bi preprečil izčrpavanje, ki bi utegnilo povzročiti trajne posledice. Zaradi te spremembe nadledvična žleza izloča premalo kortizola, posledično pa človeku primanjkuje energije. Poleg kortizola imajo pri procesu izgorevanja ključno vlogo tudi kateholamini (dopamin, noradrenalin in adrenalin), njihovo neravnovesje pa vpliva na naše psihofizično stanje. Kateholamini za svoj nastanek potrebujejo snovi iz hrane in le pravilen način prehranjevanja nam omogoča, da telesu ponovno omogočimo povrnitev ravnovesja kateholaminov.

*Obe dieti sta primerni tudi za ljudi, ki se zdravijo z antidepresivi!

MAŠČOBNE KISLINE N-3

Svetujemo tudi, kakšna je vloga n-3 maščobnih kislin pri izboljšanju psihofizičnega zdravja. Med nenasičenimi maščobnimi kislinami pomembno mesto zasedajo omega-3 maščobne kisline, med katere uvrščamo alfa-linolensko kislino (ALA), eikozapentaenojsko kislino (EPA) in dokozaheksaenojsko kislino (DHA). Vse tri omega-3 maščobne kisline so pomembne za normalno delovanje organizma, saj so med drugim vključene v procese celičnih membran in protivnetne procese. ALA se lahko s pomočjo encimov v organizmu pretvarja v EPA in DHA. Mnoge študije so namreč potrdile koristnost zadostnega vnosa EPA in DHA za pravilen razvoj možganov in očesne mrežnice ploda. DHA je prisotna v fosfolipidnih membranah nevronov, kjer sodeluje pri normalnem delovanju živčnega sistema.

VITAMINI IN MINERALI

Raziskave poročajo tudi o učinkih določenih vitaminov in mineralov na psihofizično zdravje. Svetujemo kateri vitamini in minerali lahko prispevajo k podpori organizma pri osebah z izgorelostjo.

PREHRANSKA DOPOLNILA

Ker je na trgu na voljo obsežna ponudba vseh vrst prehranskih dopolnil za lajšanje simptomov stresa in izgorelosti ter drugih duševnih motenj, preko portalov v tujini, ki zbirajo informacije uporabnikov prehranskih dopolnil, spremljamo katera izmed prehranskih dopolnil so imela preverjene učinke pri uporabnikih. Te ugotovitve in mnenja nam omogočajo, da uporabnikom lažje in bolje svetujemo katera prehranska dopolnila so se izkazala kot preverjeno učinkovita kot pomoč ob izgorelosti, kako delujejo in katera nam lahko pomagajo kot podpora pri izboljšanju psihofizičnega zdravja.

Izvajamo tudi svetovanje preko skype-a!

*Program prehranjevanja traja 12 tednov (3 mesece) in se izvaja individualno. Na obravnavo se je potrebno predhodno naročiti na: rcprehrana@gmail.com ali 051 211 819

ČREVESJE IN MIKROBIOM

V sklopu dopolnilnih metod pomoči ob izgorelosti posebno pozornost posvečamo tudi izboljšanju zdravja črevesja in povrnitvi ravnovesja mikrobov v njem. Redno spremljamo raziskave in najnovejša odkritja v povezavi z oblikami pomoči in zdravljenja duševnih motenj z mikroorganizmi (t.i. psihobiotiki)? Izvajamo tudi low FODMAP dieto kot pomoč pri zmanjšanju simptomov sindroma razdražljivega črevesja.

MOŽGANI IN ČREVESJE

Črevesju pravijo tudi »drugi možgani«. Predstavlja namreč samostojen, neodvisen center živčevja, ki z možgani komunicira preko pošiljanja signalov. V njem je okoli 30 različnih živčnih prenašalcev. Večina jih je identičnih tistim, ki so v možganih. Glavnina serotonina (po nekaterih navedbah kar 90%) in kar polovica dopamina se proizvede v črevesju. Zaradi dvostranske izmenjave signalov na relaciji možgani - prebavila, so težave z želodce in prebavili lahko rezultat duševnih motenj in stresa. V primeru vnetij in bolezni črevesja namreč lahko pride do pomanjkanja tvorbe živčnih prenašalcev oz. motenj v njihovem prenosu med črevesjem in možgani kar lahko vodi v razvoj duševnih motenj.

MIKROBI IN DUŠEVNO ZDRAVJE

Odločilno vlogo pri duševnem zdravju pa odigrajo tudi mikrobi v našem črevesju. Najnovejše raziskave namreč poročajo o tem, da mikrobi komunicirajo z živčnim sistemom, nekateri celo vplivajo na tvorbo snovi z nevroaktivnimi funkcijami, kot so gama-aminobutirna kislina (GABA), serotonin, kateholamini in acetilholin. Najnovejše raziskave poročajo tudi o vlogi mikrobov črevesja pri uravnavanju tesnobe, razpoloženja, miselnih procesov in bolečine.

SINDROM RAZDRAŽLJIVEGA ČREVESJA IN SEROTONIN

Pri sindromu razdražljivega črevesja nastopijo spremembe v delovanju serotonina. Ljudje s sindromom razdražljivega črevesja namreč nimajo dovolj molekul SERT. To pomeni da bo dostava serotonina nazaj v izvorne celice motena, zmanjšana. Po navedbah raziskovalcev so pomanjkanje molekule SERT našli pri pacientih s sindromom razdražljivega črevesja. V večini tistim, ki imajo sindrom razdražljivega črevesja odkrijejo tudi depresijo in velja tudi obratno, bolniki z depresijo imajo pogosto tudi prebavne težave.

SINDROM RAZDRAŽLJIVEGA ČREVESJA IN LOW FODMAP DIETA

Vzrok sindroma razdražljivega črevesja je do danes neznan. Novejše raziskave, ki so v teku nakazujejo, da mikroorganizmi v črevesju prispevajo k razvoju sindroma in v nekaterih primerih je bilo ugotovljeno, da prisotnost mikrobov v tankem črevesju lahko izzove sindrom razdražljivega črevesja. Po nekaterih ugotovitvah lahko k lajšanju simptomov sindroma razdražljivega črevesja prispevata ustrezen način prehranjevanja in vnovična vzpostavitev ravnovesja mikroorganizmov v črevesju. FODMAP je kratica, ki opisuje skupino kratkoverižnih ogljikovih hidratov in sladkornih alkoholov, ki se naravno nahajajo v živilih ali pa so živilom dodani (oligosaharidi, disaharidi, monosaharidi in polioli). Bakterije s fermentacijo FODMAP živil povzročajo napenjanje in vetrove. Prehrana, ki je osiromašena s FODMAP živili (t. i. Low FODMAP dieta), lahko nudi znatno izboljšanje simptomov bolezni.

Izvajamo tudi svetovanje preko skype-a!

*Program prehranjevanja traja 12 tednov (3 mesece) in se izvaja individualno. Na posvet in obravnavo se je potrebno predhodno naročiti na: rcprehrana@gmail.com ali 051 211 819

 
 
 

RASTLINE

Ugotovitve v znanosti poročajo o ugodnem učinku določenih vrst rastlin pri lajšanju simptomov izgorelosti. V nekaterih državah sveta so rastlinski pripravki registrirani tudi kot zdravilo za lajšanje psihofizičnih bolezni. 

Na podlagi znanstvenih ugotovitev in izsledkov uporabe in učinkovitosti rastlinskih pripravkov v tujini, svetujemo katere rastline in rastlinski pripravki nam lahko pomagajo pri lajšanju simptomov izgorelosti. Ker je pri uporabi naravnih pripravkov potrebna previdnost saj imajo ti, enako kot zdravila, lahko stranske učinke, lahko vplivajo na potek določenih bolezni in na delovanje drugih zdravil, svetujemo tudi kako na varen način uporabljati rastlinske pripravke in v katerih primerih ter s katerimi zdravili jih ne smemo uživati. Spremljamo tudi, kakšne so ugotovitve znanosti o vplivu aromaterapije pri duševnih motnjah. Katere začimbe so najbolj učinkovite pri izboljšanju psihofizičnega zdravja. Kako nam pri izgorelosti in bolečinskih sindromih lahko pomagajo kanabinoidi iz konoplje.

Izvajamo tudi svetovanje preko skype-a!

*Na posvet in obravnavo se je potrebno predhodno naročiti na: rcprehrana@gmail.com ali 051 211 819